20/01/2007

Bara svenska tillåtet

Back to the 50's...

I DN går det idag att läsa att "[e]leverna på krisdrabbade Gustav Adolfskolan i Landskrona får i framtiden bara tala svenska på lektioner och i korridorer". Enligt artikeln har det införts strikta språkregler för att "förbättra stämningen på skolan".

"Enligt rektorn Patrik Helgesson gäller svenska språket inte bara under lektionstid utan också i skolans övriga utrymmen, även då elever pratar med varandra. Detta för att ingen ska kunna tro att de säger något kränkande om andra, menar han."

Vidare skrivs det:

"Om en elev bryter mot den nya förordningen räknas det som ett brott mot skolans regler. Vid de två första tillfällena blir det samtal hem till föräldrarna. Vid ett tredje "brott" kallas föräldrarna till samtal på skolan och vid ytterligare upprepning kallas en elevvårdskonferens in."

Att Hermodsdalsskolan i Malmö redan infört språkregeln visste jag inte. Tyvärr så överraskar det inte mig särskilt mycket. För er som är intresserade kan jag tipsa om att jag skrivit om samma skola här.

Jag tror verkligen inte på denna regeln. Jag tror inte att saker och ting blir bättre om man förbjuder barnens egna språk. Gör någonting nyttigt i stället!

----
Uppdatering
Pumans dotter undrar i en kommentar här nedan, och precis som många andra gör i sina bloggar, över hur man tänkt att göra detta helt praktiskt. Det återstå att se. Jag är dock ganska säker på att s.k. "finare" språk som engelska, franska och även teckenspråk inte kommer att vara "lika förbjudna" som vissa andra språk.

Det som gör saken ännu frustrerande är att hela 89 % (när 10637 personer svarat på frågan) av de som svarat på Expressens enkät tycker att det är rätt att införa svenska som enda språk i en skola. Hur tänker folk???

Även Expressen och Aftonbladet skriver nu om förbjudet.

Comments

Jag tror inte helle på beslutet! Dessutom undrar jag hur det ska efterföljas i praktiken.

Posted by: Pumans dotter | 20/01/2007

89 % positiva?! Jag undrar också vad folk tänker med. Vad skulle de själva säga om de flyttade utomlands och FÖRBJÖDS prata svenska med svenskspråkiga kollegor/kompisar? Man kan ju undra vad nästa steg blir - ska svenska vara det enda språk som få pratas "utanför hemmet" kanske? Suck alltså. För övrigt tror jag också att de "fina" språken kommer att vara mer tillåtna än... ja, arabiska, t.ex.

Posted by: Elisabeth | 20/01/2007

Och problemen ligger ju inte alls i språket egentligen utan andra problem på skolan. När vi bodde i Sverige gick barnen i Lycée français och där kan jag aldrig minnas att det någonsin påtalades som ett problem att man talade annat språk en franska och det gjorde ju bevisligen ungarna eftersom svenska är majoritetsspråket både i Sverige och på Lycée français.
Vilken jättetrevlig blogg du har, vad glad jag är att du hittade till mig!

Posted by: tolken | 20/01/2007

Jag är totalt emot nâgon lag som förbjuder människor att tala sitt sprâk med varandra. Skolorna i Sverige har istället ett stort problem med disciplenen, som de inte vet vad de ska göra nâgot ât.
Jag skrev om dettta i min blogg när det var ett förslag, men nu har det tydligen införts ocksâ.

Posted by: Anna Malaga | 20/01/2007

En intressant aspekt fördes fram under en lektion på universitetet. Någon tog upp våra officiella mirotitetsspråk och deras ställning. Är det över huvud taget lagligt att förbjuda elever att prata dem?

För övrigt är det idiotiskt att peka ut språk som problem.

Man kan ju undra om skolledningen på skolan i fråga har någon som helst utbildning i andraspråksinlärning. det borde vara ett krav om man skall leda en skola i Sverige idag.

Posted by: Annelie | 20/01/2007

I Sverige skall man prata svenska. I Sverige skall man uppföra sig som svenskar. I Sverige skall man vara svensk.

Posted by: Emil | 21/01/2007

Jag är en av dem som tycker att det inte är helt enkelt att säga att skolan gör rätt eller fel. Modersmålet är självklart det viktigaste språket för alla. Men samtidigt, om det blir så att vissa elever, genom att prata sitt modersmål kan skapa situationer där de kan överumpla lärare och andra elever med olika tilltag, då blir det problematiskt. Jag tänker inte att det behöver handla om rasism utan om behovet att förstå varandra. Men som sagt, det är inte lätt. Och det finns säkerligen i grundenmycket mycket mer problem på skolan som är ännu viktigare att ta tag i.

Posted by: Emma | 21/01/2007

Det vore intressant att höra Emils definition på SVENSK.

Men på tal om nåt helt annat. Haydee, du är utmanad hos mig!
http://pumansdotter.blogspot.com/2007/01/frgor-till-icke-levande-personer.html

Posted by: Pumans dotter | 21/01/2007

Tack för era kommentarer! Trevligt även att så många ”nya ansikten” hittade hit!

Elisabeth:
Jag tror inte att folk ser så långt. De kan inte förstå hur skönt det är att kunna tala sitt eget språk även när man bor i ett annat land om det inte upplevt det själva. Dessutom så tror jag inte att folk förstår hur stor del ens eget modersmål är för ens identitet.

Tolken:
Tack! Detsamma kan jag säga! Du finns med på mina favoriter på nyligen.se nu. :)

Precis, problemen ligger inte alls i språket, men språket verkar vara något som man lätt kan göra till ett problem..

Anna Malaga:
Jag håller med!

Annelie:
Jag tycker också att det är riktigt skrämmande att skolledningen inte har några kunskaper om andraspråksinlärning. Detta märks tydligt när lärare i ”vanlig” svenska ofta får ta över sas-grupper, helt utan utbildning de också!

Emil:
Är det okej att Kalle snackar skit om sin lärare och sina klasskompisar på svenska? Är det okej att Olle kallar tjejerna i sin klass för fula namn? Dessutom får du gärna definiera svenskt uppförande och hur man är svensk!

Emma:
Alla har rätt till sina åsikter. Dock tycker inte jag att en lärare borde bli mer överrumplad om en elev pratar ett modersmål som inte råkar vara svenska än om detta modersmål är just svenska. Det är inte språket som är problemet utan något annat. Om det är elevens övriga beteende eller läraren som inte lyckas få sina elever att bli engagerade i lärandet, det vet jag inte, men det handlar inte om språket.

Posted by: Haydee | 21/01/2007

Ok, jag håller med om att det i och för sig kan verka tokigt att förbjuda någon att tala sitt språk. Men å andra sidan kan det inte vara speciellt trevligt att sitta i ett klassrum och veta att andra elever sitter och pratar om en utan att kunna förstå vad de säger.
Inte heller är det lätt att vara lärare och hålla ordning om eleverna hela tiden kan sitta på lektioner och planera nästa raketattack utan att jag som lärare förstår någonting.
Det stora problemet här är ju att så många elever inte har tillräckliga språkkunskaper för att klara sig i det svenska samhället. Genom att då se till att de får tillfälle att utnyttja tiden i skolan till att träna svenska bidrar man till att eleverna har chans att få en bättre framtid.

Posted by: nyman | 22/01/2007

Post a comment